SEO

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler ofte om å gjøre endringer på et nettsted som isolert sett kan virke trivielle, men når de kombineres og utføres på riktig måte kan resultere i merkbar forbedring av nettstedets brukeropplevelse, ytelse og konverteringer fra organiske søkeresultater.

HVA ER SEO?

Søkemotoroptimalisering kommer fra det engelske ordet «search engine optimization», forkortet «SEO».

SEO er den helhetlige forståelsen for en digital kundereise og er synergieffekten av søkemotoroptimalisering, konverteringsoptimalisering, brukeropplevelse og utvikling.

Denne prosessen kan defineres som optimalisering av trafikk og inntekter fra organiske søkeresultater, hvor man i gjentagende sykluser analyserer forrige periodes data for å forbedre neste periodes resultater.

Søkemotoroptimalisering er et komplekst tema, men det finnes allikevel noen enkle grep du kan ta for å få bedre synlighet i Google.

Vi kan dele søkemotoroptimalisering inn i tre hovedkategorier;

  1. Teknisk
  2. Innhold
  3. Ekstern

Googles retningslinjer for SEO

Googles retningslinjer relaterer til brukeropplevelsen på et nettsted samt hvordan Google gjennomsøker og oppdager nytt innhold. Innholdet du publiserer skal være unikt og til fordel for brukerne, det handler om kvalitet og relevans.

Paradoksalt er søkemotoren en matematisk maskin som sorterer dokumenter algoritmisk. Gjør deg kjent med Googles retningslinjer, men husk på at disse retningslinjene ikke er algoritmiske signaler.

You can view the rater guidelines as where we want the search algorithm to go, they don't tell you how the algorithm is ranking results, but they fundamentally show what the algorithm should do.

BEN GOMES, GOOGLE VICE PRESIDENT OF SEARCH ENGINEERING

Man bør optimalisere nettstedet for å imøtekomme brukerens behov og intensjoner, men husk på at en av disse brukerne er søkemotoren, som hjelper andre brukere med å oppdage innholdet ditt.

Informasjonsgjenfinning

Innen søkemotoroptimalisering er informasjonsgjenfinning knyttet til hvordan en søkemotor gjennomsøker og oppdager, organiserer og presenterer brukeren med riktig informasjon, for det rette behovet.

  1. Oppdage (Crawl)
  2. Organisere (Index)
  3. Presentere (Rank)

Innholdsoptimalisering

Den tradisjonelle tilnærmingen til innholdsoptimalisering er å målrette en nettside mot et nøkkelord og relaterte variasjoner ved å strategisk plassere dem i overskrifter og tekst.

Korrelasjon nøkkelord i body-tag

Vi trenger bare en grunnleggende forståelse av kjerneelementene i hvordan søkemotoren prosesserer tekst for å gjøre en bedre jobb. Natural Language Processing (NLP) og vektormodellen dreier seg om hvordan søkemotoren analyserer tekst, etablerer relasjoner mellom ord, forstår betydningen av disse ordene og til slutt danner et bilde av hele setninger og dokumenter før de presenteres til brukeren.

NLP SEO

Å skrive SEO tekster krever tydelig innhold samt forståelse for ordrelasjoner. Mye av det er teknisk, men det handler også om hvordan innholdet er formatert og strukturert.