Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å gjøre endringer på et nettsted som, når de kombineres og utføres på riktig måte, kan resultere i merkbar forbedring av nettstedets brukeropplevelse, ytelse og konverteringer fra organiske søkeresultater.

  • Ved å melde deg på nyhetsbrevet godtar du vilkårene for personvern

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering handler i større grad om å ha en helhetlig forståelse for en digital kundereise og er synergieffekten av søkemotoroptimalisering, konverteringsoptimalisering (CRO), brukeropplevelse (UX) og webutvikling.

Denne prosessen kan defineres som optimalisering av trafikk og inntekter fra organiske søkeresultater, hvor man i gjentagende sykluser analyserer forrige periodes data for å forbedre neste periodes resultater.

Man bør alltid optimalisere et nettsted for å imøtekomme brukerens behov og intensjoner, men husk på at en av disse brukerne er søkemotoren – som hjelper andre brukere med å oppdage innholdet ditt. Innholdet du publiserer skal være unikt og til fordel for brukerne, det handler om kvalitet og relevans.

Paradoksalt nok er søkemotoren er en matematisk maskin hvor algoritmer oppdager, organiserer og presenterer brukeren med riktig informasjon, for det rette behovet. Søkemotoroptimalisering er et bevegelig mål som endrer seg uten forvarsel og vi bør derfor ha en data-vitenskapelig tilnærming til søkemotoroptimalisering hvor vi tester, måler og deler for å bli bedre.

Gjør deg kjent med prinsippene i Googles retningslinjer for søkemotoroptimalisering for å danne en grunnleggende forståelse for faget, men husk på at disse retningslinjene ikke er algoritmiske signaler.

You can view the rater guidelines as where we want the search algorithm to go, they don't tell you how the algorithm is ranking results, but they fundamentally show what the algorithm should do.

Ben Gomes, Google
POS CTR CLK CVR
1 30% 300 30
2 16% 160 16
3 10% 100 10
4 7% 70 7
5 5% 50 5
6 3% 30 3
7 3% 30 3
8 2% 20 2
9 2% 20 2
10 1% 10 1

Vi kan dele søkemotoroptimalisering inn i tre hovedkategorier;

  • Teknisk
  • Innhold
  • Ekstern

Søkemotoroptimalisering er et komplekst tema, men det finnes allikevel noen enkle grep du kan ta for å få bedre synlighet i Google.

Husk på at det ikke alltid er hva man gjør, men hvordan man gjør det som vil gi deg det største fortrinnet i søkeresultatene.

Informasjonsgjenfinning

Innen søkemotoroptimalisering er informasjonsgjenfinning knyttet til hvordan en søkemotor gjennomsøker og oppdager, organiserer og presenterer brukeren med riktig informasjon, for det rette behovet.

  1. Oppdage (Crawl)
  2. Organisere (Index)
  3. Presentere (Rank)

For å oppnå høyere plasseringer må vi forstå hvordan Google rangerer en nettside. 

Hva bør du fokusere på, og hva ser Google etter i en søkemotoroptimalisert side.

Teknisk søkemotoroptimalisering

Teknisk søkemotoroptimalisering er alle tiltak på et nettsted som ikke direkte påvirker innholdet. Det inkluderer blant annet kildekode, server, gjennomsøkbarhet, hastighet og sikkerhet.

Google Search Console er et gratis verktøy som holder deg oppdatert på nettstedets ytelse og tekniske problemer som eventuelt måtte oppstå.

  • Sørg for at viktige ressurser er gjennomsøkbare og ikke blokkeres av robots.txt
  • Fiks 5xx og 4xx feilmeldinger på servernivå
  • Sørg for at 3xx videresendinger er riktig implementert og peker til riktig målside
  • Bruk rel=canonical for å unngå at dynamiske URLer skaper innholdsduplikater
  • Optimaliser nettstedets innlastingshastighet
  • Sørg for at siden er brukervennlig på mobile enheter
  • Bruk en logisk sidestruktur og prøv å holde deg under 3 nivåer
  • Implementer et sikkerhetssertifikat (SSL / HTTPs)

Innholdsoptimalisering

Den tradisjonelle tilnærmingen til optimalisering av innhold er å målrette en nettside mot et nøkkelord og relaterte variasjoner ved å strategisk plassere dem i overskrifter og tekst.

Vi trenger bare en grunnleggende forståelse av kjerneelementene i hvordan søkemotoren prosesserer tekst for å gjøre en bedre jobb. Natural Language Processing (NLP) og vektormodellen dreier seg om hvordan søkemotoren analyserer tekst, etablerer relasjoner mellom ord, forstår betydningen av disse ordene og til slutt danner et bilde av hele setninger og dokumenter før de presenteres til brukerne.

Å skrive en søkemotoroptimalisert tekst krever tydelig innhold samt forståelse for ordrelasjoner. Mye av det er teknisk, men det handler også om hvordan innholdet er formatert og strukturert for semantisk betydning.

Bruk struktur for å formidle relevans

Struktur og formatering har semantisk betydning for søkemotoroptimalisering. Disse kan brukes til å formidle ytterligere kontekst for NLP-forståelse.

Her er noen generelle konsepter:

Metadata definerer innholdet i dokumentet.

  • Sidetittel
  • Dokumentbeskrivelse
  • OpenGraph data

Overskrifter definerer innholdet i neste avsnitt og bør optimaliseres som individuelle soner i et dokument. Se på overskrifter som delemner i det overordnede dokumentet.

  • Ord i samme setning er nært beslektet.
  • Ord i samme avsnitt er relatert.
  • Ord og fraser i ulike seksjoner er fjernt relatert.

Noen innholdstyper har forventede data som definerer dem. Arrangementer har navn, sted og dato. Produkter har navn, merke og pris. Bruk schema.org som referanse og implementer strukturerte data som for ditt innhold.

Ekstern søkemotoroptimalisering

Ekstern søkemotoroptimalisering, eller «Off-page SEO», refererer til alle tiltak som blir gjort utenfor ditt eget nettsted. Dette kan være i form av lenkebygging fra andre relevante nettsider i din vertikal, engasjement i sosiale medier, positive vurderinger eller anmeldelser samt merkevarebygging i tredjeparts platformer.

Lær mer om søkemotoroptimalisering