Google har ikke én enkelt algoritme som arbeider i kulissene, men flere algoritmer som samarbeider for å skape de mest relevante resultatene for brukeren.

Google forbedrer hele tiden kvaliteten på søkeresultatene ved å kontinuerlig tilpasse algoritmene for å gi en bedre opplevelse for deres brukere. Mens algoritmen stadig blir oppdatert, har det gjennom årene vært noen store oppdateringer som har tvunget oss til å drastisk endre vår tilnærming til søkemotoroptimalisering.

Googles algoritmer (1998 – [year])

Nedenfor finner du en rask gjennomgang av de viktigste algoritmene som utgjør hvordan søkemotoren gjennomsøker, indekserer og rangerer nettsider.

PageRank (PR)

Betydningen av en nettside er subjektivt og avhenger av lesernes interesser, kunnskap og holdninger. Men det er fortsatt mye som kan sies objektivt om den relative betydningen av nettsider.

PageRank (PR) vurderer nettsider objektivt og algoritmisk basert på inngående lenker til et dokument.

Markov Chain (MC4)

Hilltop

Hilltop-algoritmen brukes til å finne dokumenter som er relevante for et bestemt søkeord.

Resultatene rangeres basert på overenstemmelsen mellom et søk og relevante ankertekster på «ekspert-sider» som peker til en gitt målside. Nettsider som har lenker fra «ekspert-sider» regnes som «autoriteter» på et tema og rangeres høyt i søkeresultatene.

Caffeine

Før «Caffeine» består Googles indeks av flere lag, hvor noen lag oppdateres raskere enn andre.

«Caffeine» analyserer nettet på en kontinuerlig, global basis, slik at brukerne til en hver tid kan finne siste tilgjengelige informasjon om et tema.

Panda

«Panda» var et svar på et økende antall nettsteder med lav kvalitet som rangerte høyere enn nettsteder med god kvalitet og positive brukeropplevelser.

Denne oppdateringen var et svar på et økende antall nettsteder med lav kvalitet som rangerte høyere enn nettsteder med god kvalitet og positive brukeropplevelser.

«Panda» går først og fremst etter nettsteder med tynt innhold, dårlig UX og sider med forhøyede forhold mellom annonser og innhold.

Penguin

Målet med «Penguin» er å redusere rangeringer for nettsteder som bryter Googles retningslinjer for kvalitet. Nettsteder som benytter webspam-teknikker ser redusert organisk søketrafikk. Oppdateringen rammer på nettstedsnivå (domene) i stedet for individuelle sider.

Google gjør et poeng med å skille «White Hat» fra «Black Hat» søkemotoroptimalisering, og oppfordrer webansvarlige til å fortsette å lage nettsteder av høy kvalitet som skaper positive brukeropplevelser.

Hummingbird

«Hummingbird» er en total forandring i Googles kjernealgoritme som gjør at den nå har muligheten til å skille mellom kontekst og hensikt når den returnerer resultater for et søk, Google anslår at 90% av alle søkeresultatene blir påvirket.

Pigeon

«Pigeon» er betydelig for lokale søkeresultater. Denne algoritmen går dypere inn i Googles søkemuligheter, inkludert rangeringssignaler, «Knowledge Graph», rettskrivning og synonymer.

Mobilegeddon

«Mobilegeddon» viser flere mobilvennlige nettsteder og relevant app-innhold i søkeresultatene. Nettsteder gitt merket «mobilvennlig» får økt synlighet i søk.

RankBrain

Maskinlæring blir implementert i Googles kjernealgoritme og blir en av deres viktigste signaler når de rangerer nettsider. 

Det nye systemet gir Googles søkealgoritme muligheten til å forstå forholdet mellom ord og vise relevante resultater for nye og nært relaterte søk.

Possum

«Possum» påvirker lokale søkeresultater ved at bedrifter utenfor byens grenser opplever høyere rangeringer for lokale søkeord, steder som deler samme adresse filtreres ut og den fysiske posisjonen til søkeren har større innvirkning på søkeresultatene.

Fred

Formålet med «Fred» var å slå ned på nettsteder som prioriterte inntektsgenerering over brukeropplevelse.

Nettsider med innhold av lav kvalitet, hindringer i brukeropplevelsen og aggressiv reklamering på siden mister organisk søketrafikk over natten.

Mobile First Indexing

The Speed Update

Fra 9. juli 2018 begynte Google å rulle ut det som har blitt kjent som «The Speed Update». Oppdateringen belønner nettsteder med rask innlasting, spesielt på mobile enheter.

Medic